reklama

Ako som nezaspal Vianoce

Nedávno som si prečítal článok mladého autora, v ktorom vysvetľuje ateistom ako zmeškali Vianoce. Aj keď nadpis článku má na prvý pohľad „bulvárny" charakter, evokujúc u mňa reakciu typu, „Čo sa zasa stalo? Ateisti, zmeškali ste Vianoce?" Po prečítaní si tohto článku musím uznať, že chalan nie je ďaleko od pravdy ale zasa musím priznať, že nie so všetkým sa viem stotožniť. Ale za klik na zvýšenie karmy článku mi to stálo. Aj keď si myslím, že autorovi nejde o nejakú plytkú vec ako  karma, že ide o to aby vyjadril verejne svoj názor (čo taktiež musím chváliť).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Ja, som človek, ktorý sa snaží na všetko pozerať hlavne z praktickej stránky ale v otázkach viery sa neubránim filozofickej stránke. A tu musím povedať ,priateľu, nechápem... Nechápem už od začiatku. Nejakí ateisti zmeškali Vianoce.

Kto sú to tí ateisti?

Slovník cudzích slov pod pojmom ateizmus rozumie: zdôvodnené popieranie náboženstva, viery v zázraky, v posmrtný život.

Ale ak ateista zaspal Vianoce kto potom nezaspal?

Opakom ateistu je teista. Čiže človek, ktorý nepopiera náboženstvo, verí v boha respektíve verí vo viacerých bohov. Definícia teizmu totiž je: idealistický náhľad uznávajúci osobnú existenciu boha a jeho zasahovanie do sveta. Z tohto mi vyplýva, že teisti sú jediný, ktorí oslávili narodenie Ježiša Krista včas. Ale teizmus pozná viacero postojov k bohu/bohom a to od deizmu, monoteizmu, polyteizmu, panteizmu po mnoho ďalších odvodených. Kto to teda zaspal Vianoce? Veď len monoteizmus čo je viera v jedného boha je charakteristický pre judaizmus, kresťanstvo a islam. Mne z článku vyplynulo, že jediný čo nezaspali Vianoce sú kresťania a ten zvyšok prišiel neskoro. Ale ten zvyšok to nie sú len ateisti... to je aj veľká časť teistov, dokonca aj monoteistov. Možno by mi viac sedel nadpis: „Nekresťania, zaspali ste Vianoce", ale to ber ako môj názor, prosím.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vieš, priateľu, ja verím v Boha a verím v toho istého boha ako ty. Ale pre teba by som bol ten istý ateista (možno), ktorý zaspal Vianoce. Ale toto je téma na iný článok.

S časťou, kde píšeš: „...že tieto sviatky ostali, pretože sme sa stali konzumnou spoločnosťou (ja viem, už to znie otrepane). Stali sme sa tými, ktorý si potrebujú čo najviac užívať, ktorý potrebujú uprednostňovať seba pred inými - preto ostali dobré veci zo sviatkov a tie "nepohodlné" odišli akosi do úzadia.", môžem jedine súhlasiť, pretože tento názor zdieľam aj ja sám. Tu si priznajme, že ozaj už nie každý pozná históriu Vianoc. Väčšinou je to o tom, že musíme niečo niekomu kúpiť, česť výnimkám, ktoré nezabudli, že história Vianoc je spojená s narodením Krista. Áno, ako ty píšeš, je to oslava a k oslave patria aj dary. Ale nemal by to byť až nejaký druhotný jav? Nemala by byť prvá nejaká duchovná oslava?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj keď... Od reformácie rímskokatolíckej cirkvi v 16. storočí sa začali sláviť Vianoce už deň vopred. Vítanie Božieho syna sa nesie v duchu dobrého jedla, skrášľovania a čistenia domov, hojnosti a obdarúvania sa. Darovanie darčekov bolo zvykom už od nepamäti (mám pocit, že už v starom Ríme) a vyjadrovalo upevňovanie vzájomných vzťahov. Ľudia verili, že prostredníctvom daru dávajú časť seba samých.

„Originálne - a to bolo už asi fakt dávno, sa Vianoce slávili, pretože sa narodil Ježiš - Spasiteľ - a to je teda dosť dôvod na oslavu. Teda pre tých, ktorý veria, že je Boží Syn - a tých bolo originálne 100% z obyvateľstva."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nepopierateľne Vianoce sú sviatkom narodenia Ježiša Krista. Ale nie som si celkom istý či sa tento dátum „originálne" spájal s touto udalosťou. Dejiny a ani pisatelia Biblie neudávajú žiadnu správu o presnom Kristovom narodení. Skôr sa tento deň spája s rímskym sviatkom slnečného božstva, ktorý sa tiež oslavoval 25. decembra. Pohania verili, že ich boh slnka sa narodí v noci z 24. na 25. Decembra a noci po tomto dátume pomenovali ako „Sväté noci". Cirkev dala pohanským svätým nociam kresťanský význam a ako cirkevný sviatok je 25. december po prvý krát doložený z roku 354, čerpaný z rímskych prameňov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„...Teda pre tých, ktorý veria, že je Boží Syn - a tých bolo originálne 100% z obyvateľstva" - to si myslel, že kedysi každý veril v toho istého Božieho syna? Nebolo náboženstva, ktoré nepozná Ježiša?

„Veď dnes ateista nevie, prečo oslavuje Vianoce - je to čas šťastia a veselenia sa ("šťastné a veselé"? Beee, komerčnejšie slová nepoznám)? Ale kdeže! Hlavne je to čas pokoja. Je to čas, kedy oslavujeme...." - až po koniec článku.

Áno, máš pravdu... Ateista (teda nie kresťan, aby sme dodržali terminológiu) nevie prečo oslavuje Vianoce. Ale neberme mu ich. Nie je veľa dní v roku kedy môže si povedať „šťastné a veselé". ŠŤASTNÉ A VESELÉ. Nekritizujme nekresťanov za to, že si prajú (niekedy falošne) šťastné a veselé. Kritiku si zaslúži mamon, nedostatok empatie v nás a hlavne netolerancia...

Pri tej netolerancii si pomôžem slovami rímskokatolíckeho kňaza a rehoľníka: „Ježiš nám aj dnes ukazuje na neveriacich, aby nám pripomenul, prečo sme prišli. Aby sme pochopili, že On je tu aj pre nich. " A na to sa dnes zabúda presne takisto ako na zmysel a pôvod Vianoc.

„Chcem vám teda povedať, že ak ste o polnoci z 24.12 na 25.12 neboli v kostole, v dome samého Boha, premeškali ste Vianoce. Ak ste o polnoci u 24.12 na 25.12 spali - prespali ste Vianoce."

Ja som priateľu nebol v kostole a ver, že som Vianoce nepremeškal ani neprespal.

Kto si ty, priateľ môj, že súdiš? http://savol.blog.sme.sk/c/266128/Boh-nie-je-nastroj-v-nasich-rukach-ktorym-mame-trestat.html

Ľuboš Porada

Ľuboš Porada

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek... Zoznam autorových rubrík:  Košický hrad

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu